onsdag 28 november 2012

Rollkur igen...

Med risk för att låta som en skiva som hakat upp sig kan jag inte låta bli att återigen reflektera över ovanstående. Debatten är het just nu och bl.a tidningen Ridsport har artiklar om ämnet i ett av de senaste numren. En artikel som för övrigt verkar ganska vinklad "för" Rollkur - eller åtminstone inte särskilt kritisk...

En reflektion jag gjorde i artikeln är att forskning kan visa lite vad som helst beroende på hur den är gjord. T.ex den som Marie Rohdin gjort (som jag har lite direktinfo om). Jag hörde en presentation som hon gjorde om denna i samband med ISES konferensen 2010. T.ex så orsakade bilderna på hästen i hög form gapflabb i församlingen eftersom de visade en ryttare som satt framåtlutad med HÖGA dragande händer. Även bilderna på piaff fick kommentarerna "vad visar detta? För det är då inte piaff...". Flera frågade även hur man bestämt vad som representerade de olika formerna? (det var en dressyrdomare) - eftersom det var många i församlingen som hade synpunkter på urvalet. Marie sa själv att man hade fått ta bort varianten "lång och låg" eftersom "ingen ryttare kunde rida det". Hon sa oxå att den enda formen som visade på att hästen la mera vikt på bakdelen var hästen med hög form (läs ovan) men la sedan till "men så kan man ju inte rida". Personligen kan jag tycka att det är svårt att dra NÅGRA slutsatser med denna typ av forskning som underlag. Vad man ställer för fråga, hur man ställer frågan och med hjälp av vilka (och hur många) ryttare/hästar har avgörande betydelse för resultatet och hur tillförlitligt resultat det blir!

Vad man kan konstatera rent allmänt när det gäller rollkur är dock att
  • MAKT
  • POLITIK
  • PENGAR
spelar stor roll i hela resonemanget! Man skulle ju hoppas att det istället skulle handla mer om hästens välfärd än ovanstående men tyvärr är ju inte världen funtad så....

Det finns många inom hästvärlden som har stor MAKT (pga pengar, hög position inom hästbranschen osv) som påverkar såväl organisationer som FEI o SvRF och den allmänna opionionen (förvånansvärt många är positiva till Rollkur o LDR - "de - läs toppryttarna - är ju skickliga och skulle inte göra något som skadar hästen").

POLITISKA (då menar jag inom hästvärlden) beslut inom organisationer kan å ena sidan inte fördöma träningsmetoder som man samtidigt har gett "klartecken" via tävlingsresultat, uttagna ryttare till landslag m m. Även andra kan ha agendor som påverkar - t.ex vem som betalar forskningsanslag eller dylikt (man biter inte gärna den hand som föder en....).

PENGAR styr oxå till stor del besluten - människor med makt har ofta även ekonomisk makt - de har råd att t.ex stämma organisationer eller privatpersoner som törs kritisera dem.... En stämning (eller hot om...) med risk för stora skadeståndskrav kan täppa till näbben på de flesta.

Skall bli intressant att följa debatten vidare - frågan är om djurskyddet eller andra intressen vinner mest mark??

onsdag 14 november 2012

Nuno Oliviera

Här nedan finns ett litet youtubeklipp med Nuno Oliviera som rider en unghäst med fokus på att få hästen att ge munnen. Vad som idag är anmärkningsvärt är hans höga händer - sitter man på detta sätt idag räknas man som väldigt "konstig" för de flesta förstår inte varför man kan/ska/bör göra det i vissa fall. Ett vanligt missförstånd är att tro att en hög hand med automatik är dåligt och att en låg hand med automatik är bra... Titta på hästens kommunikation med munnen & Nuno´s lätta hand o skänkel.



Här nedan följer även ett klipp med Nuno i ökad trav - här är det minsann inga "bakben i nästa socken" eller nosen indragen med tredje halskotan högst!

Tyvärr är bägge filmerna av rätt dålig kvalité men hoppas ni ändå ser kvalitén i ridningen!



ps. Nuno Oliviera var en portugis som av många anses som en av ridningens "mästare" under 1900-talet. Han dog 1989 och klippet är antagligen från 50-talet eftersom han ser rätt ung ut...

Här nedan följer en text från Wikipedia om Nuno:

Nuno Oliveira (1925–1989) is widely acknowledged as a master of the art of dressage. His teachings have inspired riders and trainers all over the world to adopt the 'baroque' or 'classical' style of working with the horse; an art which goes back hundreds of years and encompasses the fundamentals which most 'modern' disciplines can be traced back to.

Nuno was born in Lisbon on June 23, 1925. He studied riding under Joaquim Goncalves de Miranda, in the style of the riding academy of Versailles. A great teacher, he possessed a near-encyclopedic knowledge of equestrian theory that crossed many styles and countries. His principal influences were Francois Robichon de la Guérinière, Gustav Steinbrecht and François Baucher.

On February 2, 1989 he was discovered dead in his bed in a hotel in Australia. It is said that music by Verdi was playing in the room, music which he often played or sang while riding.