Ibland möts man av företeelser som gör att man drar sig för att kontakta ett företag eller förening igen... Man brukar prata om att man skall vara "serviceminded" men ibland får man exempel på raka motsatsen. Man brukar samla "gör så här"- men här är det istället gör-så-här exempel på hur man snabbt blir av med medlemmar/kunder...
Nedanstående exempel kommer (tyvärr!) från stallar/föreningar men även från företag inom andra branscher...
- Se till att du inte är anträffbar - varken per telefon eller mail...
- Ha telefontid endast vid enstaka timmar per vecka och se då till att du inte svarar i telefon...
- Ange dessutom gärna olika telefontider på hemsida och via telefonsvarare...
- Om du får frågor via mail - se till att inte svara - åtminstone inte på en vecka eller mer...
- OM du svarar - se till att bara svara på någon av de frågor vederbörande ställt - låtsas som de andra inte finns. Gör även så om du får fler mail med samma frågor.... Dra ut på svarandet så mkt du kan - gärna veckor...
- Om det i informations mail finns en begäran om feedback på informationen - vad du än gör - svara inte...
- Vid fysiska besök - se till att dina medarbetare inte vet var du är och inte heller vet ditt telefonnummer...
- Ha inga kontaktuppgifter tillgängliga - varken fysiskt på plats (på anslagstavla eller liknande) eller på hemsida/facebooksida....
- OM du har några kontaktuppgifter uppsatta eller på hemsida/facebook - se till att det helst är ett telefonnummer med fast uppkoppling (då är det lätt att skylla på att ingen fanns på plats).
- Ha helst ingen mailadress tillgänglig - och ifall det finns någon - se till att den mailadressen går till någon som inte kan svara på något. Eller ännu hellre - till en adress som inte längre fungerar!
- Kommer någon på fysiskt besök (i stallet, t.ex vid kurser), se till att det inte finns någon information om hur man hittar/kontaktar ansvariga, var saker finns, var hästen skall stå (om man skall ha uppstallning), vilka regler som gäller osv.
- Om någon bryter mot en regel (som naturligtvis inte finns tydligt informerad om), skäll gärna ut vederbörande så de inte gör om det....
- Och vad du än gör - säg aldrig HEJ eller hälsa någon välkommen!
- Eller fråga om du kan hjälpa vederbörande med något....
Tyvärr så är ovanstående självupplevda eller för mig berättade upplevelser (obs - UPPLEVELSER - alla kanske inte skulle uppleva samma sak på samma sätt men resultatet av upplevelsen är ändå i ovanstående fall negativa för personen i fråga).
För varje negativ kund/medlemsupplevelse behövs många positiva för undersökningar visar att negativa upplevelser tyvärr sprids betydligt mer & snabbare än positiva!
Vad kan man då göra för att undvika att hamna i ovanstående "gör inte så här - lista". Ja, man kan t.ex
- Säga ett enkelt HEJ till alla man möter i stallet
- Ha som mål att alla som skickat mail senast inom 24-48 timmar skall ha ett svar - om inte annat ett "jag har mottagit ditt mail, men...."
- Att försöka svara på ALLA frågor som ställs
- Ha ordningsregler tydligt uppsatta i stallet samt informera om dessa på sin hemsida
- I någon form ge tydlig information om vad som gäller vid tillfällig uppstallning av kurshästar (via mail, skyltar i stallet m m)
- Om man har telefontider - se till att telefonen vid dessa tider är bemannade
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar