Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

onsdag 25 juli 2012

Man kan bli "randig o rutig på tvären" för mindre!

Har under en längre tid varit frustrerad på att hastigheten på mitt mobila bredband varit så långsamt! Var in på Teliabutiken för någon vecka sedan och berättade om mina problem. Fick då rådet att byta upp mig till ett 4G modem eftersom förklaringen till den långsamma uppkopplingen var att 3Gnätet är överbelastat (vilket säkert stämmer). Eftersom prisskillnaden inte var så stor mellan abonnemangen tänkte jag ok - så jag skaffade ett nytt modem (trådlöst).... Sen har det bara krånglat!

Har haft STORA problem att få modemet att överhuvudtaget fungera med min bärbara dator (när det gäller paddan funkade det dock direkt) - varit in på butiken för att få hjälp (vilket jag inte fick - de försökte men lyckades inte - utan hänvisades till Telias support). Har sedan varit ett flertal gånger i kontakt med denna support och nu äntligen har jag fått igång det.

Vad som gör mig "rutig o randig på tvären" är dock flera saker - t.ex det faktum att 4G nätet INTE finns ute hos mig (trots att killen i butiken gick in o tittade - men "glömde" att informera mig om att det inte finns här - han sa visserligen inte uttryckligen att det FANNS men rekommendation var att skaffa 4G modem!)det andra är den inställning jag möts av - inte i direkta ordalag men i alla fall - dvs "det är inte fel på vår utrustning utan det måste vara någon inställning i din dator - därför bryr vi oss inte".

Min syster har haft reklamationsproblem med sin TV som liknar ovanstående - dvs alla skyller på alla, företagen vill bara sälja mera - att sen inte sakerna fungerar bryr man sig föga om - kunden får själv ansvaret för att lösa problemen och jaga runt bland olika instanser för att försöka ordna så man får en vara som fungerar.

Frånsett irritationen att tekniken inte fungerar så tar allt detta en massa tid att ordna upp - jag har senaste veckan tillbringat många timmar med att felsöka, ringa, maila osv för att få ordning på det här. Just nu fungerar det (men inget snabbare än tidigare! Enda som funkar bättre är uppkopplingen mot paddan - vilken knappt fungerade alls med stickan) men frågan är hur länge och hur problemfritt. Ikväll när jag skulle starta upp det hela så sa helt plötsligt den trådlösa dosan "sätt i simkort" fast det redan var insatt - då höll jag på att kasta ut skiten genom fönstret! Som tur var så började det hela plötsligt fungera - så länge det nu varar!

Blir våldsamt frustrerad på den allmänna brist på service och "sälj till varje pris" mentalitet som finns i vår värld. För att inte tala om alla de tvivelaktiga försäljningsmetoder och telefonförsäljare som finns. Har blivit VÄLDIGT otrevlig så fort jag misstänker att det är en försäljare jag har fått på tråden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar