Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

lördag 16 augusti 2014

Hästmänniskor & teori

Vet inte vad det är med hästmänniskor och teori???

Vi har en del kurser i ridning där tränaren har som krav att innan man första gången deltar som ryttare eller markdeltagande skall delta på ETT teoripass. Detta för att man skall ha fått en teoretisk bakgrund till varför man gör på ett visst sätt i ridningen.

Att man helt enkelt får ett hum om filosofi och mål med ridningen som sedan sker under kursen. Allt detta för att i möjligaste mån undvika missförstånd och "varför gör de på detta viset?"...

För förvånande många upplevs detta med teorikravet som ett stort problem?! "Jag kan inte", "jag vill inte 'offra' min tid"/har inte tid", "måste jag verkligen" osv är vanliga frågor/ursäkter. Och oftast får man en känsla av att man tycker teorin är ointressant/irrelevant. "Det är ju ridningen jag är intresserad av!" Men är det då inte bra om man har teoretisk (i alla fall någon) bakgrund till det som händer i ridhuset?

Och även om det TYDLIGT står i inbjudningarna är det ofta som en o annan försöker komma runt detta krav! Eller så väljer man helt enkelt bort kursen (se nedan) vilket jag kan tycka är synd, man vet ju inte vad man går miste om...

Personligen förstår jag inte vart detta motstånd kommer ifrån? Hur kan det komma sig att man inte anser det nödvändigt/viktigt med teori? Om man verkligen är nyfiken på något (behöver inte vara hästar o ridning) är det väl ypperligt att få en teoretisk bakgrund till praktiken? I vissa fall kan det ju dessutom vara absolut nödvändigt! T.ex om man skall dyka eller fallskärmshoppa! :-)

I ovanstående exempel är det ju inte ur säkerhetssynpunkt livsnödvändigt men varför är det så svårt att respektera ett krav från tränaren? Som antagligen uppkommit på "förekommen anledning".

Själv skulle jag aldrig drömma om att ifrågasätta ett sådant krav. Samma gäller om det förekommer markdeltagaravgift eller ej! Jag skulle aldrig försöka "planka in" på en kurs med markdeltagaravgift! Antingen deltar man (sen om man väljer att bara titta på enstaka ekipage eller alla är ointressant. Det är den enskildes beslut.) Däremot skulle jag naturligtvis ta mig en ordentlig funderare innan jag anmälde mig till kursen - Hur intresserad är jag av kursen/tränaren? Är jag så intresserad att jag vill lägga ner den tid o pengar som krävs? Men att låta enbart ett teorikrav hindra mig från att delta finns inte på kartan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar