Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

fredag 1 maj 2015

Studieresa


Helgen som gick var vi ett gäng från Epona RS styrelse som åkte till Vännäsby och Katrin Wallbergs anläggning för ett studiebesök.

Katrin hade vänligt nog ordnat ett teoripass om akademisk ridning följt av visning av ett antal hästar, både med henne som handhavare/ryttare som andra ryttare. Mycket intressant!

Man kan i korthet konstatera att i stort sett all teori och ridning påminner mycket om den klassiska franska ridningen som vi (jag) håller på med. Lite annat sätt att uttrycka sig ibland och med fokus på lite andra saker men i stort sett är det samma filosofi. Den största skillnaden tycker jag nog är sitsen - där har vi lite olika sätt att förhålla oss till denna.

Jag kan bara uttala mig om den akademiska ridningen som Katrin visade men de, liksom vi som jobbar klassiskt franskt lägger stor vikt vid arbete vid handen som förberedelse för arbete från ryggen på hästen. Katrin visade oss först arbete vid hand (med kapson), därefter longering och sedan uppsutten ridning.

Vad man slås mest av när man ser träning av hästar (oavsett inriktning) är hur OTROLIGT duktiga hästar är på att klura ut vad vi vill! :-) Egentligen spelar hjälpgivningen ingen större roll bara man är konsekvent och tydligt lär hästen vad som förväntas av den. Bra hästhantering/ridning är bra hästhantering/ridning oavsett vilken inriktning man ägnar sig åt - traditionell, akademisk, klassisk fransk, western, WE - "you name it" :-)

Vi avslutade dagen med två-rätters middag och trevligt sällskap - Katrin och en av visningsryttarna.

Tack Katrin mfl för ett trevligt och intressant besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar