Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

söndag 5 november 2017

Att betala för att rida?


Nu kommer jag (återigen) att sticka ut hakan och ha åsikter som jag mer och mer under åren funderat på... Just detta inlägg har legat och "pyrt" ett bra tag :-)

Det är rätt vanligt att ryttare/föräldrar har synpunkter på att det kan kosta en slant att vara medryttare/deltidsfodervärd på en häst. Lite märkligt kan jag tycka...

Det är ungefär som om att man skulle gå till grannen som har en stor båt (eller husvagn eller något annat avsett för fritiden) och säga till vederbörande "jag vill åka ut i skärgården och åka båt och vill låna din båt (gratis). Du får stå för bensin och andra omkostnader men jag kan hjälpa dig och skura däcket lite." Tror knappast någon tycker detta låter rimligt....

Skälet till att man inte tycker att det skall kosta något att få låna/rida en häst brukar variera - att "man gör hästägaren en tjänst", "man hjälper ju till" osv är vanliga argument... Men varför skall egentligen en hästägare subventionera någon annans fritidsintresse?

Har du hittat någon hästägare som gratis upplåter en häst till dig att rida är det bara att gratulera men man skall vara medveten om att det är en stor förmån som man på intet sätt skall ta för givet! En del hästägare tycker att det är så mycket värt att ibland slippa åka till stallet så man gärna lånar ut hästen till någon som tar hand om hästen och jobbet den dagen. Men det förutsätter att medryttaren verkligen går att lita på (att hen verkligen dyker upp på överenskommen dag och gör det som förväntas - annars kan det mer bli en belastning/osäkerhet för hästägaren - det kan mer än en hästägare vittna om). Dessutom tar du som hästägare en risk med din häst - har du otur så kanske denna medryttare orsakar skada på din häst genom oförsiktig ridning eller liknande. Det är ganska sällsynt med ryttare som faktiskt kan utbilda hästar - är det frågan om det är läget helt annorlunda - då betalar ofta du som hästägare den som skall rida din häst - men det är inte detta jag pratar om här...

Bara för att göra ett litet ekonomiskt tankeexperiment så kan man fundera på vad varje ridpass egentligen kostar hästägaren. Här nedan har jag räknat på ganska låga belopp - jag har försökt hålla mig i "mellanskiktet" rent ekonomiskt. Summorna kan därför med all säkerhet ibland räknas ner och ofta räknas upp - men detta är bara ett exempel så se det som ett sådant. 

Förutsättningar:
Inköp av häst 60.000 kr - avskrivning 5 år (detta är en normal avskrivningstid för ett företag, som privatperson kan man ju alltid hoppas att hästen håller längre, men det är ingen självklarhet). Finns ju naturligtvis hästar i alla prisklasser från i princip gratis till hur mkt som helst, har bara tagit en siffra i mängden...
Stallhyra inkl grovfoder, kraftfoder och spån 2.500 kr/månad (det här är lågt räknat - även med norrländska mått mätt - men här kan ju priset naturligtvis pendla både uppåt och neråt beroende på var, typ av anläggning/ridhus, service osv). Totalkostnad per år ca 30.000 kr. Man skall också vara medveten om att ovanstående pris sällan och aldrig visar den faktiska kostnaden för anläggning, arbetskostnad m m. Stallhyror här i Norrbotten är i stort sett alltid subventionerade via privatperson, privatföretagare och/eller statliga/kommunala medel.
Skoning inkl skor/brodd ca 800 kr/mån  Totalkostnad per år 9.600 kr. Även här kan naturligtvis kostnaden variera beroende på vilken hovslagare man anlitar, vilken skoningsintervall, eventuella sulor m m.
Avmaskning/vaccinering/tandraspning 2.000 kr/år (detta är lågt räknat!!)
Försäkring 6.000 kr/år (här varierar också kostnaden beroende på typ av försäkring och försäkringssumma)
Inräknat ovan är ingen utrustning, eventuell veterinärkostnad och övriga utgifter som kan tillkomma.

Totalkostnad per år (inkl 5 års avskrivning på inköpspriset) blir i ovanstående räkneexempel 59.600 kr (då är inköpspriset 12.000 av detta). Räknar man bort inköpet blir summan per år 47.600 kr/år.

För att fortsätta räkneexemplet kan man då utgå ifrån summan 47.600 kr (men vara medveten om att det INTE innefattar alla kostnader som kan bli för hästen) och räkna med att hästen kan ridas alla dagar utom 5 veckor per år dvs 35 dagar - det kan vara vilodagar och bete då hästen av olika skäl inte rids samtidigt. Man kan alltså rida hästen 330 dagar per år om allt går bra och den inte blir sjuk/skadad. Detta gör en kostnad på ca 144 kr/ridtillfälle.... Skulle man räkna in inköpet av hästen skulle man de första fem åren komma upp till en kostnad ca 181 kr/tillfälle.

Orsaken till att jag skriver detta blogginlägg är att jag vill visa på att det faktiskt KOSTAR att ha häst och man inte skall ta det för självklart att man själv eller ens barn skall kunna bedriva sin hobby gratis! Kan man det så skall man faktiskt vara tacksam mot den hästägare som gratis ställer sin häst till ditt förfogande. Jag har själv gjort detta under många år till ett flertal ryttare (ofta till ömsesidig nytta) men har nu på senare år när jag av olika skäl blivit mer restriktiv med att låna ut hästar gratis mötts av mer och mindre förtäckta synpunkter att man skall vara "tacksam för hjälpen med hästarna" (man överskattar ofta den "hjälpen" enligt min mening) och "varför kostar det pengar, du har ju ändå hästarna och de kan väl ridas mera?"

Gå då tillbaka till exemplet med båten här ovan och fundera ett varv till på om ni tycker att det fortfarande är lika självklart med gratis ridning???

2 kommentarer:

  1. Jag håller med o förstår poängen men kan oxå vilja få med frågan: Varför önskar du hjälp med din häst, för avlastning eller ekonomisk hjälp? Min tid som med ryttare kostar oxå...speciellt om jag ska jobba åt dig, fylla dina höpåsar, göra mat, mocka och motionera din häst på dina villkor. Däremot om jag där frihet under ansvar och träna både själv o för tränare i både dressyr o hopp, ja då är ju frågan oxå en annan...Tror PP att ta o ge men även betala en slant beroende på min frihet, vad stallhyran är och hur mycket jobb jag ska göra.

    SvaraRadera
  2. Hej "Anonym".
    Brukar oftast inte svara anonyma avsändare men gör ett undantag eftersom jag tycker att din fråga har principiellt intresse. Svarar dock på FBinlägget.

    SvaraRadera