Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

torsdag 16 augusti 2012

forts LDR & Rollkur...

Del 2 - har fortsatt följa debatten på nätet ang kraven att FEI (& även vårt eget SvRF) skall ta ordentlig ställning MOT användandet av Rollkur (& även LDR enligt många). FEI tar bort en massa inlägg o i övrigt helt nonchalerar debatten... SvRF håller också en VÄLDIGT låg profil i frågan. Man får en känsla av att strategin är "låtsas vi inte om att kritiken finns så kommer det så småningom att lägga sig" - en strategi som använts även tidigare i olika sammanhang (av såväl FEI som SvRF).

Frågan är om den strategin i dagsläget är hållbar?

Uppfattningen i frågan verkat ha delat hästvärlden i två delar:
- de som oerhört kraftigt tar avstånd från såväl Rollkur som LDR
- de som tycker "så farligt är det väl inte?"

Argument som den första gruppen använder är att RK o LDR påverkar hästen ytterst negativt såväl psykiskt som fysiskt:
- ökar stressnivåerna
- synen begränsas
- balansen påverkas negativt (en häst med huvudet in mellan frambenen ÄR i framvikt)
- låser hästen i ryggen (muskulärt) o de facto hindrar hästen från att arbeta på ett riktigt sätt
- att hästen får andningsproblem pga andningsvägarnas krökning
- att hästen skadas i munnen genom "aggressive force" vilket gör att nosgrimmor dras åt maximalt. Att hästarna trots detta ofta ses gapa.
- att hästens spottkörtlar kommer i kläm pga den extrema formen o resulterar i onormal salivavsöndring
- osv... Listan kan göras längre....

Vanliga argument hos den andra gruppen är t.ex att:
- ryttare på den här nivån aldrig skulle göra något som skadar hästen
- ryttarna är så skickliga att de vet vad de gör
- hästen i dessa former "får upp ryggen och stretchar"
- ingen "aggressive force" används
- flera av "topphästarna" tävlar upp i hög ålder - "vore det skadligt skulle de inte hålla"
- "de skulle ju inte vinna om detta var fel"
Osv - Listan kan även här göras längre med liknande argument...

Vilken av ovanstående grupper jag tillhör är ingen hemlighet för de som känner mig det minsta... :-)
Jag har ridit i 40 år och varit ridlärare i snart 35 så jag har sett en hel del genom åren. Alldeles oavsett ovanstående argument för och emot så säger jag bara en sak - TITTA HÄSTARNA I ÖGONEN! Man säger att ögonen är själens spegel och åtminstone jag tycker inte att hästarna ser glada ut - det räcker för mig! Dessutom har jag under några år ibland varit på en anläggning där Anky´s träningsmetoder har använts fullt ut - se det hela live har inte direkt gjort mig mera positiv till varken LDR eller Rollkur!

Jag skäms faktiskt å ridsportens vägnar att man inte tydligt tagit avstånd från metoder som i mina ögon helt uppenbart är negativa upplevelser för hästen. Att man dessutom t.o.m premierat ryttare som öppet använder sig av det gör inte saken bättre. Man skulle - om man hade viljan - på några enkla sätt se till att det blev en självsanering av sporten:

- ta bort eller åtminstone sätta krav på LÖST spänd nosgrimma
- tillåta ridning på vanligt tränsbett o utan sporrar (o premiera genom högre betyg) i svåra klasser
- ge underkända betyg när hästar går bakom lodplanet (oavsett om de släpper bettet eller ej) - vilket man gjorde för 25 år sedan
- ge underkända betyg så snart skritten ej är klart 4-taktig o galoppen rent 3-taktig

Genom dessa fyra enkla regeländringar skulle sporten snabbt självsanera sig! Av nuvarande "toppryttare" skulle inte många ens få godkända betyg på 1/3 av bedömningsgrupperna! Skulle man dessutom dra bort en poäng för varje bedömningsgrupp där hästarna gapade skulle det hela gå ännu snabbare :-)

Här intill - se en rolig bild om Rollkur - läs även den alternativa betydelsen av LDR (egentligen Low, deep and round).

LDR = Lätt Förklädd Rollkur... (förkortningen stämmer inte på svenska, men ni förstår ironin :-)  OERHÖRT många ryttare (skulle tro det är åtminstone 70%) rider idag mer eller mindre LDR. Tränare propagerar för det, det premieras på tävling så skall man göra annorlunda? (obs. ironi!)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar