Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

lördag 16 februari 2013

forts Tränare med flera roller

Skrev för några veckor sedan ett inlägg som handlade om tränares olika (ibland dolda) roller...

I veckan kom i pressen ett exempel på "hög" nivå som visade precis på vad jag menade. Det var ärendet med dressyrhästen Donna Unique. Enligt tidningarna så har 900.000 euro (ca 8 miljoner kr) "försvunnit" i samband med en försäljning. Såväl Andreas Helgstrand som Patrik Kittel uppges vara inblandade. Det handlade tydligen om "dolda" delar av köpesumman (dvs att säljaren, läs ägaren, fick en uppgift på vad hästen sålts för medan köparen betalt en helt annan summa) samt provisioner till ryttare. Vi får väl se vad som händer i ovanstående fall - i rätten är nog inte helt otänkbart.

Det är inte första gången det har varit liknande ärenden i hästvärlden. För ett antal år sedan var Anky van Grundsven och hennes man Sjef Jensen iblandade i en liknande affär. En amerikansk häst såldes till ett HELT annat pris än vad som uppgavs för säljaren (ägaren av hästen). Mellanskillnaden hamnade i Sjefs ficka till dess säljaren av en händelse upptäckte det hela och affären hamnade i rätten. Sjef blev dömd att betala mellanskillnanden till säljaren och om jag inte kommer ihåg helt fel även ett skadestånd.

Har även hört liknande historier med svenska tränare/ryttare inblandade... Som jag skrev tidigare så är det absolut inget fel med provisioner och förmedlande tränare/ryttare - däremot tycker jag det skall vara "öppna kort" så alla inblandade är medvetna om vilka spelregler som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar