Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

torsdag 27 juli 2017

Häst - för vems skull?

SE din häst och i dess ögon!

Nyss har Epona.tv skrivit ett nytt blogginlägg om etiska frågeställningar kring hästar och dess användning - se länk här.

Tror vi alla då och då behöver ställa oss frågor kring vad och hur vi gör med våra hästar. Vi tar oss friheten att enväldigt bestämma över allt som rör våra hästar - allt ifrån hur de skall stallas in (eller inte med dagens lösdrifter), skos eller inte skos, ridas/köras och hanteras. Hästarna är i vår totala makt - vi har t.o.m makt över om de skall få fortsätta leva eller ej. Ett ansvar som förpliktar på mer än ett sätt...

Vi utgår ofta helt ifrån VÅRA behov och önskemål kring varför vi skaffat oss häst - inte alla gånger från de behov som hästen har...

Vi utgår även ifrån att hästen i ridning och hantering helt skall underordna sig våra önskemål och gör den inte det är sträckan till användning av mer eller mindre tvång/våld ofta ganska kort...

Alla måste (eller borde i alla fall) själva fundera kring användningen av våra hästar - HUR vi använder dem men också vilket pris som är "acceptabelt" att hästen får betala - för betala gör den!! Vi kan välja, den lyxen har inte våra hästar.


Kan bara tala för mig själv - jag har hållit på med hästar i 45 år vid det här laget och jag lär mig nya saker hela tiden! Ibland har jag helt fått omvärdera det jag trott mig veta och kunna, andra gånger har jag blivit stärkt i mina uppfattningar. Man gör som man lärt sig och man kan inte veta det man inte vet. Men NÄR man fått ny kunskap kan man välja - att fortsätta som tidigare även om kanske den nya kunskapen säger att man inte borde - eller börja göra sakerna på ett nytt sätt....

Alla (nästan i alla fall, finns enstaka människor som faktiskt ÄR elaka/illsinnade) hästmänniskor vill och försöker göra sitt bästa - även för hästarna - men min upplevelse är att en del människor inte verkar SE sina hästar?! Senaste årens alla bilder/filmer på högst tveksam ridning tyder på det. För hur i hela fridens namn kan man med gott samvete se dessa bilder/video på sin ridning och inte någonstans börja reflektera över vad det är man gör??? I framgångens namn på bekostnad av hästarna... Och många kan dessutom räknas som professionella ryttare vilket gör att de har en stor inverkan på kommande generationers ryttare och därmed också ett stort ansvar.

Jag kan själv tänka tillbaka och faktiskt skämmas över saker som jag själv gjort för att jag inte förstod bättre - som sagt var, "man gör som man lärt sig och vet inte det man inte vet". MEN att inte ens försöka vidareutbilda sig och skaffa sig ny kunskap är ett val man gör - antingen utbilda sig och ta till sig (för en själv) ny kunskap eller inte utbilda sig och förbli "okunnig". I det sistnämnda fallet kanske man för sig själv kan intyga sig att man fortfarande gör rätt saker?

Vore det inte för att det alltid är hästarna som får betala priset för vår okunnighet skulle det egentligen inte spela någon roll hur människor väljer att rida och hantera hästar men det HAR stor betydelse för våra hästar, därför tycker jag att vi också har ett ansvar att hela tiden lära oss mer och även ta till oss vetenskapligt bekräftade (eller inte bekräftade) teorier inom ridningen. Det finns gott om "valda sanningar" inom hästvärlden som inte har mycket med verkligheten att göra... (Tänker till exempel på ridning "rund och djup" och mer eller mindre rollkur - något som det finns åtskilligt med vetenskaplig data som tyder på att det inte har NÅGRA positiva effekter utan snarare bara negativa).

Som min vän Tana Ericson skrev nyss i ett FB-inlägg "Hästar går inte bakom lod för att dom inte orkar. Det finns inget vetenskapligt stöd i det uttalandet. Det bottnar i okunskap, både om hästens anatomi och korrekta träningsmetoder. Nu för tiden är det lätt att hitta information. För den som är intresserad. Trenden att överböja hästarna är ett systemfel och FEI måste göra något. Hästar far illa.
Här en länk till mera info. https://epona.tv/blog/2014/october/vertical-limit "

Kan bara instämma i hennes ord!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar