Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

fredag 8 november 2013

Att LÄRA - att GÖRA....


http://thisthatandtheotherthang.files.wordpress.com/2012/07/61.png?w=540



En reflektion som jag gjort efter mina snart 40 år med häst är hur lite som egentligen lärs ut (i allmänhet) om hur hästar lär och vad som är viktigt att fokusera på för att inlärningen skall bli effektiv....

För det mesta fokuserar tränare på att GÖRA saker med hästarna - vilket inte nödvändigtvis innebär att hästen LÄR sig något - eller åtminstone inte det som var avsikten...

Det påminner mig om seriestrippen med Snobben där Charlies kompis frågar Charlie "Du säger ju att du lärt Snobben vissla, men han visslar ju inte?" och Charlie svarar "Jag sa att jag lärt honom, inte att han lärt sig!"

Hästträning går alltför många gånger ut på att på olika sätt få hästen att prestera den form, rörelse eller gångart som vi önskar. Mer eller mindre tvång, baxande hit o dit, utrustning (bett/hjälptyglar osv) som på olika sätt tvingar in hästen i den mall som vi vill ha.

Fraser som "hästen är lat", "hästen vill inte", "ta i mera", "sparka på mera med skänkeln", "riiid mera", "var på den mera" osv är vanligt förekommande.

Frågor "förstår hästen vad jag vill?", "har jag varit nog tydlig?", "ger jag motstridiga hjälper?", "sitter jag rätt?", "KAN hästen genomföra det jag vill?" lyser ofta med sin frånvaro.

OM hästen förstår vad jag vill och själv får lösa frågan om HUR det hela skall utföras gör de det oftast utan motstånd under förutsättning att de fysiska förutsättningarna finns och att hästen är tillräckligt förberedd. 

Man kan många gånger få hästen att GÖRA saker och ting utan att den för den skull nödvändigtvis ha LÄRT sig något. Spänning - framför allt rädsla - blockerar inlärning! Så den klassiska ramsan LUGN, RAK & FRAMÅT är viktig att hålla i åtanke vid hästträning. Ordningen är viktig och utan LUGN sker ingen vettig inlärning! Och det gäller lugn inte bara hos hästen utan även hos oss människor som försöker lära hästen något. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar