Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

tisdag 5 november 2013

Intressant...

Satt en kväll och såg P Ks clinic från Global Dressage forum 2012 som finns upplagd på Youtube. Vet inte hur lång hela clinic´en var men det är 50 min på youtube... Filmen finns längst ner i detta inlägg.

Det finns enligt min uppfattning en hel del intressanta delar i denna clinic - som för övrigt har temat "Hitta & träna framtida topp hästar". Här nedan följer mina reflektioner...

Det hela börjar med att han får frågor kring rollkur/LDR. Här nedan följer några citat från videon och mina kommentarer:

"Utan att behandla hästar väl så kan man inte sälja hästar & de presterar inte" Tyvärr är det nog minst sagt tveksamt om det stämmer! Hästar har ju förmåga att uthärda en hel del och de har dessutom inget sätt att tydligt visa obehag/smärta. Hästar skriker inte...

"Om jag inte försökte få Scandic att slappna av några minuter så skulle han kasta av mig" (ang att rida i rollkur). Då säger jag bara - är inte meningen med att en högt utbildad häst skall vara lydig, lätt att rida? Kan man verkligen skylla bristen på lydnad/avspänning på att det är en väldigt speciell häst? "Scandic är den svåraste häst jag haft." Borde inte utbildningen i sig skapa en harmonisk häst som inte försöker göra sig av med ryttaren? Speciellt på den nivå vi pratar om? Även om det är en knepig häst? Vi pratar ju inte om en hobbyryttare på låg nivå utan en svår klass ryttare på OS nivå.

"Man kan se på hästen om den mår bra eller ej." "Man kan inte 'tvinga' någon häst att prestera." Här är min kommentar - KAN man verkligen alla gånger se om hästen mår bra? Eller kan man inte tvinga hästen att prestera? Frågan är också - vill man överhuvudtaget SE? Och vad är att TVINGA? Vi lägger nog alla in olika innebörd i dessa påståenden.

"Du kan inte tvinga hästen att jobba. Vi vill alla ha 'the happy athlete'!" Vad är "the happy


athlete"? Många av de hästar som går i rollkur och/eller LDR ser åtminstone i mina ögon långt ifrån "happy" ut....

"Jag gillar inte rida med spö". Sättet Patrik pratar om spö antyder att han anser spö vara i huvudsak bestraffande. Det finns otroligt stor användning av spö som inte har ett smack med bestraffning att göra... Frågan är hur man gör en förstärkning av en hjälp utan hjälp av spö? Eller rättare sagt, jag vet hur det brukas göras och jag föredrar helt klart ett spö! :-)

Under filmen så visar först Patrik själv en 5-årig häst och sedan visar hans fru en äldre häst. Mina reflektioner av själva ridningen är att bägge hästarna rids genomgående djupa och periodvis väldigt bakom lodplan. Även när hästarna går i högre form så är halsarna väldigt komprimerade/korta och utrymmet mellan käke/hals litet... När Patrik rider unghästen är händerna låga, vid låren. Han säger att han vill ha hästen "really long" - hästen är i själva verket väldigt djup och KORT eftersom nosen är in mellan frambenen, kraftigt bakom lod.... Vad är LÅNGT på hästen?? Mycket av det mera samlande arbetet visar istället hästar med nästan total brist på samling och istället extrem framvikt (t.ex piaffträningen på unghästen - varför träna in ett felaktigt sätt att göra piaff som innebär ökad framvikt istället för en riktig start på piaffträningen? Har sett detta göras åtskilliga gånger på helt annat sätt som ger en högkvalitativ piaff även på relativt begränsade hästar.)

Han säger också "Jag vill hela tiden variera - kort, lång, upp, ner..." Ändå visar de i stort sett hela tiden en hög/kort form...?

Pratar mycket om att rida hästen kortare. Bl.a i passage "håll hästen kortare" och i ökad trav "låt inte hästen bli längre. Får bli kortare men inte längre." I TR står det t.o.m (om ökad trav) att "Ryttaren skall tillåta hästen att föra nosen något längre framför lodplanet än i arbets- och samlad trav."

Några andra intressanta citat som jag inte direkt har samma uppfattning om:
"Alla rider så bra numera!"
"Tekniskt sett så rider alla på toppnivå riktigt, riktigt bra." Detta stämmer nog i viss mån eftersom det självklart krävs en hel del teknisk skicklighet för att komma på "toppnivå". Om det sen nödvändigtvis är kvalité på "toppnivån" kan man nog diskutera...

"Många ryttare tidigare använde mycket skänkel - har blivit mycket bättre idag"

Min slutkommentar är att som ni märker så är jag inte särskilt imponerad av clinicen - dels för att jag tycker den nästan helt missar temat för clinicen - åtminstone den del som handlar om att hitta kommande "topphästar" - något som (som jag ser det) i stort sett inte berörs.... Sen är min uppfattning att mycket av träningen han visar dels är "kilometerträning" dvs runt, runt, runt i samma gångart med väldigt lite övergångar o rörelser. Det är "training the motion but not the motion" dvs hästen gör rörelserna men i väldig framvikt och nästan helt utan samling. Det är i och sig inget unikt eftersom i stort sett all hästträning idag ser likadan ut.

Ord och inga visor! Detta är naturligtvis min helt personliga uppfattning - i inledningen så tycker Patrik att människor inte skall kritisera utan att ha sett träningen och bildad sig en egen uppfattning och det är vad jag försökt göra ovan...

Finns det då inga bra saker med videon? Jo, det gör det faktiskt - inte minst Patriks trevliga ton när han berättar om sitt sätt att träna - man upplever verkligen att han tror på det han säger :-) Han säger också lite saker som jag håller med om t.ex "Alla hästar har svagheter och styrkor." "Alla ryttare kan inte rida alla hästar. Gäller att matcha häst och ryttare."

(Något man kan konstatera är att aveln på ett sätt varit väldigt framgångsrik under senare år - man har fått fram vackra hästar som har extrema rörelser. Detta främjar dock inte nödvändigtvis god ridning. Som exempel var jag på kurs för några år sedan där tränaren sa till en elev som hade en fantastisk häst (gångarts- o utseendemässigt) - "Du rider på 10% av hästens kapacitet!" Vad han menade var att idag så är hästarna så bra att man kan rida på en bråkdel av hästens kapacitet (eller t.o.m förstöra hästen) och ändå visa upp en fantastisk häst. Det existerade i stort sett inte för 40 år sedan eftersom inte ens OS hästarna hade särskilt bra gång. De hästar som då var i eliten skulle idag tävlingsryttarna i bästa fall tycka dög som ridskolehästar...)

Titta själv på videon nedan och bilda dig en egen uppfattning! Alla ser vi saker genom vår egen färgade lins - baserad på tidigare erfarenheter, uppfattningar och referensram....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar