Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

tisdag 21 mars 2017

Skäl till att ha häst?


Det här skrev jag också för ett tag sedan. Man kan säga att det är en sorts spin off på inlägget "det svåra steget".

En sak som jag funderat på ett tag är att skälen till att ha häst (eller andra djur för den delen) varierar från människa till människa...

Alla har vi nog något "egoistiskt" skäl, det tillfredsställer någon form av behov hos oss. Vad dessa behov är kan dock variera stort från människa till människa.

I den ena ytterligheten finns de som enbart ser hästen som ett redskap - för ridning/körning och kanske tävling. Om redskapet av någon anledning inte kan prestera så har man inga betänkligheter alls att göra sig av med hästen i fråga - sälja eller slakt.

I den andra ytterligheten finns den som har helt andra utgångslägen för sitt hästägande - där "användbarheten" till t.ex ridning är av betydligt mera underordnad betydelse och hästen som individ betyder allt.

Sen finns det naturligtvis alla varianter mellan dessa två ytterligheter och där inte minst ekonomi har en stor betydelse för hur man agerar - det kostar en hel del pengar att ha häst oavsett om man
använder den eller ej. Alla fattar vi beslut efter våra egna värderingar och förutsättningar, inte minst ekonomiska. 

Vad åtminstone jag dock tycker är anmärkningsvärt är att det för många verkar bli väldigt provocerade av att någon har hästar som "man inte gör något med". 

Själv är jag yrkesverksam sedan 40 år tillbaka (bl.a ridskoleverksamhet) men håller nu på att avveckla verksamheten. Eftersom jag själv hör till den kategorin människor som har några hästar som för närvarande mest "bara är hästar" och "går tillsammans med andra hästar, äter och skiter" får jag rätt ofta höra kommentarer som "varför har du kvar hästarna?" osv. Mer eller mindre uttalat "varför slaktar/säljer du inte?" 

Som jag skrev i förra inlägget så är jag rätt less på dessa kommentarer från människor som inte har ett smack att göra med mina skäl att ha kvar hästarna och dessutom inte har något att göra med hur mkt pengar de kostar mig - alla gör vi våra val och prioriteringar i livet! Inom parantes så är mina hästar mina arbetskamrater och vänner, några sedan över 20 år tillbaka, andra sedan kanske 10-12 år - jag tycker de förtjänar pensionering även om jag i dagsläget "inte har så stor nytta av dem"... 

Hästar som får vara hästar, får tillräckligt med mat och vatten, har hästkompisar och har tillsyn/får veterinärvård om de så behöver saknar knappast att vi rider på dem... Varför tror man de skulle sakna det? Att vi människor använder oss av hästar på olika sätt är ju ett sätt att tillfredsställa VÅRA behov (och tidigare nödvändighet då vi behövde hästen i olika arbeten eller för förflyttning) inte nödvändigtvis för att tillfredsställa HÄSTENS behov. Att få vara häst är tillräckligt för hästens välbefinnande! 

Tror knappast det är så många som skulle säga till t.ex en tävlingsryttare eller annan ryttare
- "varför har du hästen som tävlingsmaskin/ett redskap?"
- "varför tävlar du - det kostar ju så mkt pengar? (just det kanske man faktiskt frågar ibland...)"
- "varför släppte (avlivade/sålde) du din förra häst som en het potatis när du inte länge kunde rida/tävla den som du ville?"
- "Hur många hästar har du avverkat för att komma dit du vill i ridningen?"
- "varför byter du hästar hela tiden?"
- "varför får inte din häst gå tillsammans med andra hästar?"
- "varför stänger du in din häst i en box med höga väggar så den inte ens ser sina grannar?"
- "varför har du täcke på hästen dygnet runt?" osv.
Listan kan göras lång... 

Däremot verkar det vara fritt fram att kritisera/ifrågasätta den som har andra skäl till sitt hästägande än prestation och användning. Märkligt...

Dessutom har det på nätet blivit populärt att förlöjliga människor som har häst av andra skäl än prestations-/tävlingsmässiga. Man skulle istället önska att respekt skulle finnas för alla typer av hästmänniskor, så länge dessa tar väl hand om sina hästar och använder sig av hästvänliga träningsmetoder. Respekt även om man inte själv delar personens skäl till att ha häst och eventuell användning av denna.

Här är ett blogginlägg som handlar om just ovanstående https://klaraforsstrom.wordpress.com/2015/10/07/vad-ska-du-med-alla-hastar-till/ 

Hade själv kunnat skriva just det inlägget för det beskriver rätt väl mina tankar kring MITT hästägande. Andra har andra skäl till att ha häst - det lägger jag mig inte i, så länge det inte direkt påverkar mig. 

Däremot saker som direkt påverkar hästars välfärd (även globalt) och det i mina ögon (och många med mig) systemfel som finns inom dagens ridning - DET anser jag mig ha en skyldighet att engagera mig i, för hästarnas skull. Men då handlar det inte om vem som rider på ett visst sätt utan HUR de rider och den normalisering av de sätten som gör att många inte ser något fel med det. Att rida hästar med hårt åtspända nosgrimmor, hopdragna med nosen mer eller mindre nära bogen så att andning, syn och kropp påverkas negativt - DET lägger jag mig i och försöker påverka synen på - att sådan ridning anses ok är för mig en gåta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar