Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

söndag 30 september 2012

Undrar om....???

Såg för någon dag sedan en nyhet på Hippson (egentligen i Aftonbladet) om att Patrik Kittel inte längre kommer att rida hästen Donna Unique...

Kanske är jag misstänksam men jag kan inte låta bli att tänka att det kanske är annat än tidsbrist som ligger bakom ovanstående beslut (gemensamt och utan osämja enligt artikeln)....

Kanske det är en hästägare som faktiskt inte längre vill bli förknippad med rollkur??? Kan ju vara mitt önsketänkande men tanken finns där... För som jag skrivit tidigare - "money talks" - det enda som jag på sikt tror kan sätta stopp för rollkur och liknande företeelser är om "pengarna" och därmed hästarna försvinner från ryttare som använder sig av dessa metoder.

FEI o SvRF gör ju uppenbart ingenting trots massiva protester från "vanliga" hästmänniskor i flera omgångar. Antagligen av "rädsla" för personer med makt i och utanför organisationen (tänker bl.a på Sjef Jensen o Anky van Grundsven). Vi vanliga ryttare har ingen makt om vi inte till slut kan påverka dem som har den verkliga makten dvs sponsorerna. Om DE inte längre vill förknippas med dessa typer av träningsmetoder - först då kommer det att bli en självsanering av sporten!

Och återigen - har inget emot Patrik Kittel - det är många som rider med rollkur (mer eller mindre) bland dagens "toppryttare" - han råkar bara vara den som blivit mest uppmärksammad senaste tiden... Det är hela företeelsen som jag vänder mig emot - hur NÅGON kan tycka att den ridningen är försvarbar övergår i alla fall MITT förstånd :-)

Klicka här så kommer du till en facebooksida som handlar om "NEJ till rollkur"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar