Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

måndag 10 september 2012

Våra djur speglar oss....

Något som jag funderat ganska mkt på är det faktum (enligt min mening) att våra djur har en tendens att "spegla" oss själva.

Jag tror att man (speciellt efter en tid) formar varandra - på gott och ont. Det finns nog tillfällen då man inte riktigt gillar det man ser i sin spegel, hästen. Åtminstone inte om man som jag tror att det är en spegling av mitt eget beteende och mina egna problem som manifesterar sig i hästen....

Andra gånger kan man få uppleva stora (positiva) förändringar i hästen som man kanske skaffat sig i  vuxen ålder (hästens). Har själv upplevt hästar som haft diverse "beteendeproblem" i ridning och hantering som efter en tid i stallet blivit hur bra som helst - lugna, förtroendefulla och tillgivna....

Detta med relation häst/människa är en "two-way-street" - vi påverkar varandra - på gott och ont. Hästarna har lärt mig massor genom åren om såväl mig själv som min relation, inte bara till hästar utan även till andra människor.

Som "hundviskaren" Milan ofta säger - den energi man omger sig med påverkar allt levande - inte bara hundar, hästar och andra djur utan även människor. Fokus och intention är andra saker som påverkar vilken relation jag får till min häst.

Jag återkommer gång på gång till hur fantastiskt receptiva (mottagliga) hästar är för hur vi känner oss - kanske även de känslor som vi inte ens själva är fullt medvetna om. Man kan ALDRIG ljuga för ett djur - de "avslöjar" oss direkt.


Angloaraben Vienna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar