Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

fredag 16 januari 2015

Idoler....?

Började fundera idag på ordet "idol". Har jag några sådana i hästvärlden?? Eller i övrigt för den delen?

För mig personligen har ordet "idol" en lätt negativ klang. För mig är en idol någon man lite okritiskt ser upp till/höjer till skyarna - ibland kanske bara av det faktum att vederbörande är "känd". För mig känns det bättre att prata om "förebilder". Men detta är en av mig, helt personlig tolkning/uppfattning.

Förebilder däremot har jag flera som jag i olika faser av mitt "hästliv" tagit lärdom av på olika sätt. De som satt mest avtryck i mitt liv har varit människor som verkligen har HÄSTEN i centrum. Ingen nämnd, ingen glömd! :-)

Däremot förtjänar INGEN människa att sättas på piedestal - alla har fel och brister. Ibland kan jag tycka att tränare/ryttare sätts upp på höga piedestaler där de sällan förtjänar att sitta - dessutom trillar folk alltid ner från höjden förr eller senare! :-)

Inom hästbranschen kommer det allt som oftast "gurus" som "alla" ser upp till och närmast helgonförklarar. Det kan  vara kända tävlingsryttare, personer kända från tv och dylikt. Dyrkan står dessutom sällan i proportion till personens kunskap. I själva verket verkar kunskap och kompetens ha ganska lite med saken att göra.... Vi människor är nog ganska lättmanipulerade (inte bara när det gäller hästvärlden utan det gäller överhuvudtaget).

Smart marknadsföring, "framgångsrikt" deltagande i uppvisningar/TV/tävlingar räcker långt för att bli "idol". Stjärnstatusen finns i bästa fall kvar några år till dess man hittat någon ny att höja till skyarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar