Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

onsdag 14 januari 2015

Val vi gör


Suttit och bläddrat bland inläggen i min gamla blogg "Phoebe o gänget". Hittade ett inlägg skrivet 2009 som är lika aktuellt idag som det var då - håll till godo.

Mocka i stallet är ett bra tillfälle att låta tankarna vandra. Har många gånger fått bra idéer där ... För någon dag sedan började jag fundera på det faktum att varje dag innebär ständiga val - i stort som smått. Allt ifrån valet vad man skall ha för kläder eller äta till frukost, lunch och middag till livsavgörande val.

Jag är av den bestämda åsikten att oavsett vilka val man gjort i livet är det ingen idé att fundera så mycket på "what if?" Det går aldrig att "backa bandet" utan de val man gjort formar en till den människa man är och det liv man lever idag - på gott och ont!

Men, ibland smyger sig ändå tanken in -vart hade jag varit idag OM jag hade gjort ett annat val? I efterhand kan man ibland känna att en viss situation kanske var mer livsavgörande än vad man just i det ögonblicket förstod... Livet består av ett oändligt (eller egentligen inte oändligt eftersom livet en dag tar slut) antal "vägskäl" och beroende på vilka val man gör under livet avgörs vilken slutstation det blir...

När det gäller våra husdjur - hund, katt, häst mfl - så har vi oinskränkt makt över dessa. Våra val avgör vilka liv de lever - och t.o.m om de får fortsätta leva. Djuren kan väldigt sällan själva göra val som rör deras livsbetingelser utan det är vi människor som gör dessa val åt dem...

När det gäller våra hästar så väljer vi vilket stall, box/spilta (inte så vanligt längre och numera får man inte bygga spiltor annat än som skötselspiltor), lösdrift, hagvistelse eller ej, hagkompisar eller gå ensam, längden på utevistelsen, fri tillgång till grovfoder/starkt begränsat, täcke eller ej osv. Vi bestämmer också vilken typ av arbete som hästen skall utföra och med vilken filosofi vi rider och hanterar våra hästar. Kort sagt - hästen är i vårt totala "våld", något som också innebär ett stor ansvar för oss som har häst. Detsamma gäller naturligtvis även andra djur som vi har i vår vård.

Vet inte hur ni andra som brukar läsa min blogg funderar men jag funderar ofta på "gör/gjorde jag rätt nu" när det gäller allt i kring djurägandet. För hur väl man än vill blir det ibland fel... Felbedömningar, missriktad välvilja, förmänskligande (t.ex "nu fryser jag - det gör säkert hästen också"), häftigt humör (något som jag tidigare verkligen hade - och även nu ibland, även om det är sällan, "brinner det" och jag gör saker som jag senare ångrar!) 

Reflekterar ni över ert djurägande? 

Jag tror att man kan lära sig mycket, inte minst om sig själv genom att fundera på vilka val man gjort (såväl personliga val som de val man gjort för sitt djurs räkning) - inte genom att ångra valen men däremot genom att fundera på vilka följder de fick. Vissa val man gjort när det gäller djurägande kan man ju dessutom ändra på - kanske inte alla gånger för det djur du hade just då men däremot kan effekten av det valet påverka dig när det gäller kommande djur....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar