Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

tisdag 13 januari 2015

Roa, oroa, inspirera och kanske irritera...


Har bloggat i ett antal år nu och ibland frågar folk om varför jag bloggar och hur jag kan komma på saker att skriva om?

Orsaken till bloggen är att jag har känt ett behov av att "skriva av mig" om företeelser inom hästvärlden (och ibland utanför den). Ibland skriver jag medvetet lite provocerande för att skapa debatt och förhoppningsvis lite eftertänksamhet. Med all säkerhet har jag genom årens lopp irriterat en och annan men det bjuder jag på :-)

Något som jag också lärt mig genom åren är att ALLT kan missuppfattas/missförstås... Det enda som jag som bloggare (och även på FB och personligen i samtal med människor) kan göra är att undvika rena personpåhopp, tänka mig för och skriva så tydligt som jag förmår för att få fram det jag vill säga/stå för. Hur sedan mottagarna tolkar det jag skriver kan jag inte påverka. 

Skriver därför ofta inlägg "när andan faller på" och sedan kan jag komma tillbaka till dem, kanske ändra/komplettera innan jag eventuellt publicerar. Vissa inlägg kan därför vara skrivna veckor/ibland månader innan de publiceras.... Annat publicerar jag direkt när jag skrivit det. En del brukar undra hur jag hinner skriva så många inlägg under kort tid - vilket det ibland kan bli - men det beror då alltså på att jag kanske "ruvat" på en del inlägg :-)

Inte alla håller med om det jag skriver & det förväntar jag mig inte heller men förhoppningsvis har jag även gett en och annan någon ny infallsvinkel på hästägandet och hästen. Försöker blanda inlägg med hästkunskapsinriktning med inlägg av annan karaktär som t.ex reflektioner kring saker inom hästvärlden.

Jag får mina bloggidéer från saker som händer i min närmiljö, saker jag läser eller ser, kurser jag deltar på, egna upplevelser osv. Jag bloggar mest för min egen skull (för att skriva av mig :-)) men är någon intresserad av att följa min blogg är det bonus...

Det jag skriver är MINA upplevelser och uppfattningar från alla mina år inom hästvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar